آموزش طرز تهیه دسر پاناکوتا وانیلی

اول ببینیم پاناکوتا چیه ؟

معنی لغوی پاناکوتا ” خامه ی پخته شده” است و نوعی پودینگ با پایه ی خامه محسوب می شه. این دسر متعلق به منطقه ی Piedmont در شمال ایتالیاست. اصولا در ایتالیا پرورش زیتون و مصرف روغن زیتون به عنوان چربی در غذاها بسیار متداول بوده، ولی توی این منطقه ی خاص، دامداری داشتن و از کره و چربی حیوانی برای تهیه ی غذا استفاده می کردن. خامه هایی که از تهیه ی کره بدست میومده رو روی حرارت با شکر و استخون ماهی می جوشوندن تا غلیظ شه. استخون ماهی توی حرارت کلاژن از خودش تولید می کرده و نقش ژلاتین رو بازی می کرده. نتیجه، خامه ی پخته شده یا همون پاناکوتا می شد. بعد ها این دسر رو با سفیده ی تخم مرغ و بصورت بن ماری غلیظ کردن، با تولید ژلاتین بصورت کارخونه ای پخت این دسر آسون تر شد و خیلی زود از دسرهای محبوب منوی رستوران ها شد. فرق اساسی این دسر با بقیه ی پودینگ های اروپایی در عامل غلیظ کنندشه، پاناکوتا با ژلاتین و بقیه پودینگ ها با تخم مرغ یا نشاسته غلیظ می شن. در مورد زمان بوجود اومدن این دسر دو تئوری وجود داره یک سری معتقدن که این دسر اولین بار در سال ۱۷۶۶ توی کتاب آشپزی ثبت شده و برخی دیگه می گن اوایل سال ۱۹۰۰ توسط یک خانوم لهستانی مقیم ایتالیا نوشته شده.

پاناکوتا به شکل امروزی با ژلاتین درست می شه. توی رسپی های جدید، خامه دیگه به تنهایی استفاده نمی شه و معمولا با شیر رقیق می شه. طعم دهنده های مختلفی برای این دسر استفاده می شه که معروف ترینش وانیله. روی پاناکوتا رو با سس شکلات، کارامل یا میوه تزئین می کنن.

مواد اولیه :

پودر ژلاتین :  ۷ گرم  یا دو ورق ژلاتین
شیر :  ۱ و ۱/۲ فنجان 
خامه سنگین :  ۴ فنجان 
شکر :  ۱/۲ پیمانه 
عصاره وانیل :  ۱-۲ قاشق چای خوری 

طرز تهیه :

نصف شیر و پودر ژلاتین را مخلوط میکنیم و کنار میگذاریم.

1

در یک ظرف شیر جوش متوسط نصف باقی شیر و خامه وشکر را مخلوط میکنیم و روی شعله حرارت متوسط قرار میدهیم و هم میزنیم تا زمانی که گرم شود و نباید بجوشد ( چون طعم خامه برمیگردد )، از روی شعله حرارت بر میداریم.

2

دو مخلوط شیر و ژلاتین و شیر و خامه را با هم ترکیب میکنیم عصاره وانیل را اضافه میکنیم و هم میزنیم.

3

4

5

مخلوط را در ظرف مورد نظر ریخته و به مدت ۴ ساعت در یخچال قرار میدهیم.

6

7

در تصاویر زیر ایده هایی را جهت تزئین ژله پاناکوتا خواهید دید.

20

21

22

IF

24

25

26

27

FW1206FAA08

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *