طرز تهیه کوکی مصری مخصوص عید فطر

امروز در این پست تصمیم داریم تا طرز تهیه نوعی کوکیِ مصری رو که مخصوص عید فطر آماده میکنن رو برای شما عزیزان شیرینی کده ای آموزش بدهیم. البته ورژن های عربی و ترکی هم داره که نوع مصری از معروفیت بیشتری برخورداره.

مواد اولیه : برای ۳۰ نفر

کره (ذوب شده) :  ۲ و ا/۲ پیمانه (۶۰۰گرم)
آرد :  ۸ پیمانه  (۱ کیلو گرم)
پودرقند :  ۱ پیمانه
گلاب :  ۱ ق س
بیکینگ پودر :  ۱ و۱/۲ ق چ
نمک :  ۱/۸ ق چ
شیر :  ۲/۳ پیمانه (۱۶۰ گرم)
وانیل :  ۱ ق چ

فیلینگ ها :

مغز پسته :  به مقدار لازم
مغز گردو :  به مقدار لازم
خرما (پوره شده) :  به مقدار لازم
راحت القوم :  به مقدار لازم
فیلینگ عسلی (agameya) (ساده یا گردویی/ طرز تهیه در دستور ذکر شده) :  به مقدار لازم

فیلینگ عسلی (agameya) :

عسل ۱ پیمانه :  ( ۳۴۰ گرم)
آرد :  ۲ ق س
کره :  ۳ ق س
کنجد (تست شده) :  ۱ ق س
گردو (درشت خورد شده/ جهت نوع گردویی/ اختیاری) :  ۱ پیمانه (۱۱۳ گرم)

1

این شیرینی در مصر اولین بار در قرن دهم میلادی بجای استفاده از اجیل و سایر مغزها با سکه های طلا پخته و بین فقرا توزیع شد. روشهای مختلفی برای پخت این شیرینی وجود داره اما بیس همه ورژن ها یکی هستش . داخل این شیرینی با مغزهای مختلفی پر میشه مثل خرما/ گردو / عسل / پسته و یا حتی باسلوق و…… بنا به سلیقه خودتون میتوانید مواد میانی این شیرینی رو انتخاب کنید ویا بدون مواد میانی درست کنید.

8

در تصویر بالا نام دوتا از مواد میانی agameya نوشته شده که با با ترکیب آرد / کره / عسل به همراه گردو یا کنجد درست شده در طرز تهیه اموزش داده خواهد شد.

طرز تهیه : 

ابتدا مواد میانی ( فیلینگ ها ) را آماده میکنیم.

10
فیلینگ عسلی را نیز طبق دستور زیر آماده نموده و کنار میگذاریم.

طرز تهیه agameya :

در تابه کوچکی روغن یا کره آب شده را ریخته هم میزنیم سپس آرد را اضافه نموده مدام هم میزنیم تا طلایی رنگ شود سپس عسل را اضافه نموده ۱ دقیقه هم میزنیم سپس از روی حرارت برداشته کنجد و در صورت تمایل گردو را اضافه میکنیم.

55

سپس به ظرف دیگری انتقال داده تا خنک شود. سپس استفاده کنید یا در صورت استفاده برای موارد بعدی در یخچال قرار دهید. برای این شیرینی هم میتوانید اماده کنید کمی که خنک شد به شکل توپی درآورده در یخچال قرار دهید سپس در زمان آماده سازی شیرینی خارج کنید.

9

نکته مهم :

بعداز اضافه شدن عسل باید موادتون سفت و کشسانی داشته باشد برای امتحان میتونید یه تکه کوچک در داخل آب سرد انداخته و تست کنید اگر سفت بود و تغییر شکل نداد و به دندون نجسبید موادتون آماده هستش.

فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد (یا ۳۵۰ درجه فارنهایت) گرم میکنیم.

11

در ظرفی آرد + پودر قند + نمک+ بیکینگ پودر+ گلاب + وانیل را باهم ترکیب میکنیم. سپس کره اب شده یا روغن را نیز اضافه نموده با همزن با سرعت متوسط میزنیم تا خمیری شکل شود.

12

بعداز خمیری و نرم شدن مواد سرعت را کم کرده شیر را اضافه میکنیم و مجددا هم میزنیم..

13

کمی که مخلوط شد بوسیله لیسک خمیرر را جمع میکنیم. سپس به اندازه اسکوپ از خمیر برداشته و داخل سینی یا ظرف دلخواه میچینیم. با این مقدار شما ۱۳۵ اسکوپ (شیرینی) خواهید داشت.

14

مطابق شکل داخل هر اسکوپ را با مواد میانی پر میکنیم.

15

روش کار : 

هر اسکوپ را داخل دست گرد میکنیم با انگشت حفره ای ایجاد کرده مواد میانی دلخواه را گذاشته دوباره داخل دست گرد میکنیم وروی آن مهر میزنیم ( هر مهری که دلمون خواست ).

5

16

مدل اصلی و سنتی این شیرینی مثل تصویر زیر هستش اما الزاما نباید به این شکل باشه هر مهری که در دسترس دارید میتونید استفاده کنید. ویا حتی میتونید با چنگال روی شیرینی هاتون طرح بندازید.

17

18

19

سپس داخل سینی فر که کف آن کاغذ روغنی گذاشته شده میچینیم وبه مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در فر از قبل گرم شده قرار می دهیم تا روی ان ها کمی طلایی شود.

7

2

بعداز پخت از فر خارج نموده واجازه میدیم کاملا خنک شود سپس روی کوکی ها را پودر قند الک میکنیم.

21

6

نکات مهم :

۱ ) نکته مهم در مورد فیلینگ agameya : اگر از این مواد میانی استفاده میکنید دما باید ۲۶۰ درجه سانتیگراد (۵۰۰ درجه فارنهایت) به مدت ۸ دقیقه باشد در غیر اینصورت مثل تصویر زیر از داخل کوکی ها به بیرون تراوش خواهد نمود.

20

۲ ) گلابی که در دستور ذکر شده اختیاریه و جایگزین شده ادویه مخصوص این شیرینی هستش میتونید کاملا حذف کنید یا مقدار گلابی که ذکر شده به موادتون اضافه کنید.
۳ )  اگر اسکوپ در دسترس ندارید به اندازه گردو از خمیر بردارید و در دست شکل بدید.

60

۴ ) حتما بعداز پخت کوکی ها باید کاملا خنک شود چون اگر گرما داشته باشند پودر قند در اثر گرما روی شیرینی ها را مرطوب خواهد نمود و ظاهر و بافت نامطلوبی به شیرینی ها خواهد داد.

نوش جان.

منبعِ متن : سوران

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *