آموزش طرز تهیه بارهای شُرت برِد میلیونری

بیسکوییت، کارامل و شکلات! کیه که با یکی از اینا مشکل داشته باشه؟
امروز قراره با ترکیب اینا و با روش خانم استفانی بارهای میلیونری درست کنیم. حالا چرا میلیونری؟ نمی دونم حتما میلیونرها از اینا خوششون میاد دیگه. البته بگم منظورش میلیون دلاره نه میلیون ریال…
حالا گذشته از شوخی، شرت بردهای میلیونری که بهشون شرت برد کاراملی هم میگن از زمان های قدیم تو کشورهای مختلف رایج بودن و تو ژورنال های غذایی مجله های استرالیایی از سال ۱۹۷۰ میلادی دیده شده. البته به نظر میاد واژه میلیونری که به این نوع شرت بردها اطلاق میشه اولین بار توسط اسکاتلندی ها استفاده شده باشه.
به هرحال این شرت بردها که امروز قراره به شکل بار و مربع شکل درستشون کنیم مدل ها و اشکال مختلفی دارن ولی اصل قضیه توی همه رسپی ها ثابته. لایه زیرین شرت برد کوکی، لایه وسطی کارامل و لایه رویی شکلات. حالا ممکنه دستور شرت برد، روش درست کردن کارامل و یا نوع شکلاتی که استفاده میشه متفاوت باشه ولی همشون از این سه ماده اصلی و خوشمزه درست میشن.

مواد اولیه :

گلیز شکلاتی :

شکلات تلخ یا شیرین :  ۶اونس(۱۷۰گرم)
کره :  ۱/۲ ق غ(۶ گرم)

کارامل :

شیرعسلی :  یک قوطی(۳۹۶گرم)

شرت برد :

آرد همه منظوره :  ۱و۱/۲ پیمانه(۱۹۵گرم)
عصاره وانیل خالص :  ۱/۲ قاشق چای خوری
شکر سفید :  ۱/۴ پیمانه(۵۰گرم)
کره (به دمای اتاق رسیده) :  ۳/۴ پیمانه(۱۷۰گرم)

1

دستور سریع شرت بردهای میلیونری :

فرتون رو با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت که میشه ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم کنید.
شما میتونید از قالبی که دوست دارید استفاده کنید زیاد مهم نیست که سایزش متفاوت باشه ولی دقت کنید که ضخامت بارها تغییر میکنه؛ پس موقع انتخاب قالب این نکته رو درنظر داشته باشید. داخل قالبتون یه لایه فویل آلومینیومی (و اگه نداشتید کاغذ روغنی) بندازید. طوری که دو طرفش از لبه های قالب بیرون بیاد و اینطوری راحت میتونید آخر کار بارها رو از قالب خارج کنید.
روی فویل رو با کمی کره مذاب و به کمک قلمو و یا با اسپری روغن چرب کنید.

شرت برد:

داخل کاسه استند میکسر (با سر پدلش) و یا با همزن دستی و یا حتی به کمک دست، کره و شکر رو بزنید تا سبک و کرمی بشن. برای بیسکوییت بهتره از شکر دانه ریز استفاده کنید.

2

وانیل رو بهش اضافه کنید و هم بزنید. آرد و نمک رو هم به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر شکل بگیره. نیازی نیست زیاد هم بزنید که بخواید یه خمیر به شکل گلوله (مثل چیزی که تو درست کردن نون داریم) داشته باشید. خمیر شرت برد یه جورایی ظاهرش شبیه خرده بیسکوییته ولی کاملا نرمه و در اثر فشار، خمیر خودشو نگه میداره و خرده ها به هم میچسبن.

3

خمیر رو داخل قالب بریزید و با کمک نوک انگشت ها (و نه کف دست) و یا با پشت قاشق یا اسپچلا خمیر رو کف قالب به صورت یه لایه یکدست پرس کنید.

4

خمیر رو با چنگال سوراخ سوراخ کنید تا تو فر پف نکنه و بذاریدش داخل فر.

5

بعد برای ۲۰ دقیقه یا تا وقتی دیدید حاشیه های شرت برد طلایی روشن شده، بپزیدش.

6

شرت برد رو از فر بیرون بیارید و روی توری سیمی بذارید تا کاملا سرد بشه.

کارامل:

راه های مختلفی برای درست کردن کارامل هست.اما در اینجا از شیرعسلی استفاده میشود. شیرعسلی درحقیقت ترکیب شیر و شکره که ۶۰ درصد از آبش تبخیر شده و کاملا غلیظه و به دلیل حرارتی که شکر داخل شیر دیده طعم کاراملی محسوسی داره. شیرعسلی با مارک های مختلف (البته خارجی) تو فروشگاه های مواد غذایی وجود داره و به سادگی میتونید تهیه کنیدش با اسم (sweetened condensed milk) و البته به سادگی میتونید داخل خونه هم تهیه کنیدش.

شیرعسلی رو بریزید داخل یه ظرف نسوز.

7

روشو با فویل بپوشونید و ظرف رو بذارید روی یه قابلمه آب درحال جوش.

8

شیرعسلی رو باید برای ۱ تا ۱٫۵ ساعت به این شکل بپزید. بعضی اوقات فویل رو بردارید و شیرعسلی رو کاملا هم بزنید و آب داخل قابلمه رو هم چک کنید که حتما درحال جوشیدن باشه و سطح آب هم کافی باشه. شیرعسلی باید کاملا غلیظ و کاراملی رنگ بشه. بسته به نوع شیرعسلی که دارید استفاده می کنید ممکنه زمان آماده شدن کاراملتون فرق کنه. بعضی از شیرعسلی ها غلیظ تر و کاراملی تر هستن و زمان پخت کمتری هم نیاز دارن .

9

وقتی کارامل آماده شد از روی حرارت برش دارید و حسابی همش بزنید تا صاف و یکدست بشه و پخشش کنید روی شرت بردی که کاملا سرد شده. روی قالب رو بپوشونید و برای ۳۰ دقیقه یا تا زمانی که کارامل سفت بشه و خودشو بگیره بذاریدش داخل یخچال.

10

گلیز شکلاتی:

شکلات و کره رو داخل یه ظرف نسوز بریزید و بذارید روی آب درحال جوش تا کاملا ذوب بشه. بعد اجازه بدید شکلات سرد بشه و به دمای اتاق برسه و روی کارامل بریزیدش و به آرومی پخشش کنید. حالا اجازه بدید شکلات خودش رو بگیره.

11

اگه شکلاتتون رو به خوبی تمپر کرده باشید سریع تو دمای محیط خودش رو میگیره ولی برای سرعت بخشیدن به کار میتونید برای حدود ۱۰ دقیقه بذاریدش داخل یخچال.
روش تمپرینگ شکلات در شیرینی کده 

بعد از اینکه شکلات خودش رو گرفت بارها رو با یه چاقوی تیز برش بزنید.

12

برای اینکه برش هاتون تمیزتر باشه، میتونید چاقوتون رو داخل آب داغ بزنید و خشکش کنید و بعد برش بزنید.
بعد از هر برش چاقو رو تمیز کنید و قبل از هر برش هم عملیات داغ کردن و خشک کردن چاقو رو تکرار کنید.
بعد از برش بهتره برای چند ساعت روی بارها رو بپوشونید و بذارید داخل یخچال بمونن و بعد استفاده کنید. این کار باعث میشه مزه ها با هم ترکیب بشن و محصول نهاییتون خوشمزه تر باشه.
بعد از سرد کردن، گوشه های فویل یا کاغذ روغنی رو بگیرید و از قالب بیرون بیارید و اگه نیاز بود دوباره از محل برش اولی یه برش دیگه بزنید تا تکه های کوچیک کندی بار شما به راحتی از هم جدا بشن.

13

برای اینکه بارهاتون زیباتر بشن، میتونین مقداری از شکلات رو با شکلات سفید جایگزین کنید و با طرح های ماربل و دیریزلی روی بارها شکلات دورنگ داشته باشید .

14

البته با سلیقه شخصی میتونید این بارهای خوشمزه رو داخل ظرف دربسته چند روز تو دمای محیط و تا یک هفته داخل یخچال نگهداری کنید و البته قابلیت فریز شدن هم دارن. موقع مصرف میتونید از داخل یخچال بیرون بیارید و بخورید و یا اینکه بذارید به دمای محیط برسن که اینطوری کارامل نرمتر میشه .
با این مقدار مواد اولیه ۲۴ تا بار مربع شکل خواهید داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *