آموزش تصویری طرز تهیه فلافل

معتبرترین گزارشها بین مردم کشورهای عربی گواهی می‌کند که فلافل (به مصری جدید: طعميه) غذایی ساخته شده توسط قبطیان مصر (مسیحیان مصر) برای روزهای روزه داری مسیحیان بوده (مسیحیان باید در زمان این روزه از خوردن هرگونه گوشت پرهیز کنند؛ و تنها از خوراکیهای گیاهی استفاده کنند) و کلمه فلافل از سه بخش “فا” “لا” و “فل” تشکیل شده که در زبان قبطیان به معنی ” کاملا از نخود ” می‌باشد؛ و این غذا توسط قبطیان به شام و سایر کشورها گسترش یافته.

مواد اولیه:

نخود: ۵۰۰ گرم ( حدود ۲ فنجان ) 
پیاز کوچک، تقریبا خرد شده: ۱ عدد
جعفری تازه خرد شده: ۱/۴ فنجان 
سیر: ۳-۵ حبه 
آرد: ۱ و ۱/۲ قاشق غذاخوری 
نمک: ۱ و ۳/۴ قاشق چایخوری 
زیره سبز: ۲ قاشق چایخوری 
گشنیز: ۱ قاشق چایخوری 
فلفل سیاه: ۱/۴ قاشق چایخوری 
فلفل قرمز: ۱/۴ قاشق چایخوری 
هل: بصورت دلخواه
روغن نباتی: برای سرخ کردن

طرز تهیه:

مرحله ۱

نخودها را در یک کاسه بزرگ ریخته و روی آن را آب سرد می ریزیم و اجازه می دهیم یک شبانه روز خیس بخورد . برای اینکه حجم آن دو برابر شود بهتر است در آب ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین بریزیم.

مرحله ۲

نخودها را در آبکش ریخته و همراه با پیاز خرد شده، سیر ، جعفری ، آرد ، نمک ، زیره سبز ، گشنیز ، فلفل سیاه ، فلفل قرمز ، و هل داخل میکسر می ریزیم یا از چرخ گوشت استفاده می کنیم تا حالت خمیری پیدا کند وبهتر است مخلوط را دوبار چرخ کنیم تا یک خمیرنرم و یکدست داشته باشیم.

مرحله ۳

به انداره یک نارنگی کوچک از مواد برداشته و به صورت گلوله های کوچک در می آوریم و در روغنی که کاملا داغ شده سرخ می کنیم . روی حوله کاغذی می گذاریم تا روغن اضافه آن گرفته شود.

مرحله ۴

می توانید فلافل ها را در کنجد بغلتانید و فلافل کنجدی داشته باشید.برای اینکه فلافل ها رنگ زرد بگیرند می توانید ¾ قاشق چایخوری زردچوبه به مواد اضافه کنید. برای اینکه فلافل ها سبز رنگ شوند میتوانید ½ فنجان جعفری یا گشنیز و یا ترکیبی از این دو را به مواد خود اضافه نمایید. قبل از سرخ کردن در کنار فلافل ها می توانید از کاهو، گوجه فرنگی ، پیاز ، خیارشورخرد شده ، سیب زمینی سرخ کرده وماست استفاده کنید.

نوش جان 🙂

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *